Životopis

Petr Nekoranec

Tenorista Petr Nekoranec je jednou z nejvýraznějších postav nastupující pěvecké generace v České republice. Od září 2016 je Petr frekventantem Lindemannova programu v newyorské Metropolitní opeře, a to jako první Čech, který byl do tohoto významného dvouletého projektu přijat. V letech 2014–2016 byl členem Bavorské státní opery v Mnichově a jejího operního studia, kde vytvořil řadu rolí včetně titulních rolí v Rossiniho opeře Hrabě Ory a v Brittenově opeře Albert Herring. Za roli Alberta Herringa mu byla 28. 11. 2016 v Mnichově udělena Bavorská umělecká cena.

Petr je laureátem řady prestižních evropských soutěží. Nejnovější vítězství si odnesl v lednu 2017 z jedné z nejslavnějších pěveckých soutěží, Mezinárodní soutěže Francesca Viñase, konané v Gran Teatre del Liceu v Barceloně. Stal se jejím absolutním vítězem a kromě toho mu mimořádné ceny udělili legendární pěvec Plácido Domingo a vedení divadla Teatro Real de Madrid. V srpnu 2015 se probojoval do semifinále významné Mezinárodní pěvecké soutěže královny Sonji v Oslu. V červenci 2014 se stal ve Vídni vítězem 1. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže nesoucí jméno slavné bulharsko-rakouské sopranistky Ljuby Welitsch a v září 2014 obsadil druhé místo v jedné z nejnáročnějších světových pěveckých soutěží, Concours International de Chant ve francouzském městě Toulouse. Z domácích soutěží uveďme v roce 2012 IX. ročník Pěvecké soutěže Olomouc (titul absolutního vítěze a laureáta festivalu) a Mezinárodní pěveckou soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech (1. cena v kategorii Píseň a 2. cena v kategorii Junior). V téže soutěži Antonína Dvořáka získal v roce 2013 druhou cenu v kategorii Junior a celou řadu dalších cen včetně ceny Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro.

V roce 2012 se v roli Vaška podílel na provedení Smetanovy Prodané nevěsty se souborem Dětská opera Praha na Nové scéně pražského Národního divadla pod taktovkou Jana Chalupeckého, v Itálii zpíval tenorové sólo v Mozartově Requiem s Coro Filarmonico Veneto a Orchestra Regionale Filarmonia Veneta (dirigent Marco Titotto) a tenorové sólo v Mozartově Korunovační mši pod vedením Františka Šterbáka. V roce 2013 ztvárnil roli Lindora v Rossiniho Italce v Alžíru na scéně Teatro nuovo di Torino v Italii. V květnu 2015 vystoupil v rámci festivalu Pražské jaro na koncertě s názvem „Adam Plachetka uvádí mladé pěvce“.

Petr Nekoranec se narodil 25. 2. 1992 v Nových Dvorech u Polné. Zpěv začal studovat na Základní umělecké škole v Polné u Arnoštky Zemanové. Už v té době pravidelně vystupoval na koncertech pořádaných ZUŠ Polná, účinkoval s Polenským bigbandem pod vedením Jiřího Šímy a účastnil se v Polné mnohých hudebních akcí. V roce 2011 absolvoval Střední odbornou školu pedagogickou v Čáslavi, v jejímž smíšeném sboru vystupoval často i jako sólista, a začal studovat na Konzervatoři Pardubice obor klasický zpěv u Jarmily Chaloupkové. V současné době intenzivně spolupracuje s renomovaným italským operním tenoristou a pedagogem Antoniem Carangelem.

2016/2017
 

O mně…

Už od třinácti let jsem zpíval pop, jazz, swing a docela vážně jsem uvažoval o tom, že se budu „živit“ muzikálem. A pak, to mi bylo osmnáct, jsem se poprvé seznámil s operou. Byla to Verdiho La traviata v Národním divadle a už během předehry mi bylo jasné, že to je to, čemu se chci věnovat. V té době jsem studoval na Střední odborné pedagogické škole v Čáslavi, do Prahy to nebylo daleko, a tak jsem jezdil často na operní představení a moje přání věnovat se opernímu zpěvu profesionálně dostalo konkrétní cíl: najít pedagoga podle svých představ, které se značně liší od současného operního školství u nás. Navštívil jsem řadu pedagogů v Čechách i na Moravě a nakonec jsem „svou“ paní profesorku našel na konzervatoři v Pardubicích. U paní Jarmily Chaloupkové jsem první rok studoval soukromě a v dalších roce jsem udělal zkoušky na konzervatoř jako její řádný student. Všichni se divili, proč jsem to nezkusil v Praze nebo Brně a vybral si „nějaké“ Pardubice a u nás neznámého pedagoga, ale já jsem nikdy nelitoval! Už v prvním roce studia jsem vyhrál soutěž na pražské Bertramce, potom soutěž Pražský pěvec. Na koncertě vítězů této soutěže byl také italský tenorista a pedagog Antonio Carangelo, který studoval ještě u Maria del Monaca. Nabídl mi spolupráci a já od té doby za ním jezdím do Itálie, na soukromé hodiny i mistrovské kursy. S paní profesorkou Chaloupkovou se skvěle doplňují a paní profesorka říká, že se sama od něho mnoho naučila. Maestro je nesmírně vzdělaný, pracujeme spolu hlavně na italském repertoáru a díky němu jsem se seznámil s italským dirigentem Marcem Titotto, který mě pozval ke spoluúčinkování na několika provedeních Mozartova Requiem ve městech v okolí Benátek. V lednu a únoru 2013 jsem dostal další příležitost, v projektu mladých pěvců – při představení Rossiniho opery Italka v Alžíru v Teatro Nuovo v Turíně, kde jsem zpíval roli Lindora. Nastudoval jsem ji s maestrem Carangelem, který mně vštípil i všechny nuance italské výslovnosti, takže italské publikum bylo spokojeno…

Co mě čeká? Mám rok na přípravu na Mozartovu soutěž v Salcburku v lednu 2014. Předepsán je značně obsáhlý operní i písňový repertoár, takže mě čeká spousta práce. I proto, že chci být perfektně připraven, maestro mi stále opakuje, že musím „umět“ na 300 %, protože o 200 % každého připraví tréma. S paní profesorkou Chaloupkovou zase objevuji barokní repertoár, ona má neuvěřitelný přehled o barokní literatuře a vybírá pro mne vhodné árie. Zkrátka veškerý svůj čas věnuji zpěvu. To je moje láska, posedlost, poslání, celý můj život… a samozřejmě práce, která nikdy nekončí. Myslím, že jsem dostal od Pánaboha hlas i hudební intuici, ale to ostatní, tedy neustálé zdokonalování se, je na mně.

Praha, květen 2013